Tuesday, July 20, 2010

Sunday, July 18, 2010

Jalan yang akan dilalui...

Banyak jalan yang terbentang untuk dilalui namun aku tetap memilih jalan ini. Aku hanya mampu berdoa semoga Allah redha dengan ketetapan yang telah aku buat untuk melalui jalan ini. Aku terus lagi berdoa semoga Allah beri aku kekuatan untuk melaluinya. Ameen Ya rabb.

Tuesday, July 13, 2010

Mehwar Dakwah

Dipetik dari blog di bawah sebagai menambah kefahaman tentang mehwar dakwah:


Mehwar dakwah

Apabila kita menyorot perjalanan seerah Rasulullah s.a.w, kita menemui manhaj ar-rasul dalam membina daulah Islam. Bermula dari marhalah sirriyah( tertutup), jahriyyah ( terbuka ) hingga kepada peringkat taksis daulah wa tamkiniha ( pengasasan negara dan pengukuhannya ). Daulah islam inilah menjadi tapak peluasan islam sehingga kestabilan ini menjadi pemangkin kepada pembinaan tamadun ( daulah Abbasiyyah ).

Saya tidak ingin mengulas panjang perkara tersebut, tetapi buku-buku tulisan para pendakwah seperti Munir Muhammad Ghadban ( al-Manhaj al-Harakiy li seerah an-Nabawiyah),Muhammad al-Ghazali (Fiqh Seerah ), Ramadhan al-Buti ( Fiqh Seerah ) dan lain-lain lagi boleh dijadikan bahan perbincangan dan rujukan.

Kita boleh rummuskan bahawa perjalanan dakwah merentasi empat paksi ( mehwar) utama iaitu :
Mehwar tanzimi. ( paksi organisasi)
Mehwar sya’bi( paksi masyarakat)
Mehwar muassasi ( paksi institusi)
Mehwar dauli ( paksi negara )

Di paksi tanzimi dakwah berfokuskan kepada membina kekuatan tanzim.Di fasa ini kita menemui istilah qaedah sulbah, tajmik wal intiqa’, jil taksis, mufasolah, tamaiyuz yang menjadi terminologi dalam ensiklopedia dakwah dan harakah. Usaha di paksi ini ialah mengukuhkan binaan jamaah dan organisasi, melahirkan kader-kader dan pelopor dakwah yang berkualiti bagi memimpin harakah. Kerja-kerja tarbiyah menjadi penting, utama dan bersifat mutlak kerana dengannya ia merupakan mesin pencetak pemimpin-pemimpin dakwah.

Sementara di paksi masyarakat pula dakwah sudah meratai masyarakat dan kelompok social. Ketika ini dakwah berubah dari gaya elitis eksklusif kepada gaya massif inklusif dan infitah. (massa dan terbuka). Di fasa ini dakwah berorientasikan dakwah ammah, takungan meluas bagi meraih dokongan dakwah. Kalau diperingkat organisasi , perkaderan menjadi teras utamanya tetapi di fasa ini massa dibentuk melalui pandangan umum.Akhirnya akan terbentuk satu pandangan umum islami, budaya dan adab social islami dan dominasi tokoh islam di dalam masyarakat.Kewujudan menzahir dan mengiklankan fikrah dan amal dalam bentuk organisasi terbuka amat penting meraih mandat masyarakat. Akan ada pelbagai penulisan, penerbitan, blog-blog, aktiviti kemasyarakat, amal umum bagi mendapatkan sokongan masyarakat. Masyarakat akan menjadi penampan kepada organisasi dakwah.Penulisan Syeikh Muhammad ar-Rasyid di dalam kitab al-Masar ( bab-bab terpilih) boleh dijadikan teks rujukan. Sejarah Ikhwan Mesir di dalam mengepalai amal irshad mujtamak boleh dijadikan kajian.

Ketiga,di paksi institusi pula ialah membangunkan pelbagai institusi untuk menakung pekerjaan-pekerjaan dakwah di seluruh sektor kehidupan dan segmen masyarakat. Dakwah di fasa ini menuntut penugasan dan pengkelompokan pekerjaan yang pelbagai bagi menampung aktiviti sosial samada di lapangan ekonomi, politik, pendidikan, ketenteraan dan institusi-institusi masyarakat.Di paksi ini para aktivis dakwah melebar ke seluruh institusi masyarakat dan memimpinnya. Para aktivis menempatkan dirinya di lembaga-lembaga tertinggi negara, di parlimen, dewan negara, badan eksekutif, legislative dan kehakiman . Tujuan diperingkat ini memberikan kuasa penggubal terhadap pandangan umum masyarakat. Mungkin para da’ie atau organisasi dakwah boleh melakukan kajian perbandingan amal institusi Ikhwan di Jordan, pengalaman Turabi di Sudan, pengalaman Tajammuk Yamani lil Eslah,pengalaman Parti Refah di Turki ( Erbakan ) dan sebagainya.

Keempat , dakwah akan sampai ke paksi negara. Kekuatan diinstitusi negara penting bagi merealisasikan segala visi dan misi organisasi secara legal bagi memenuhi matlamat “ wa ma khalaktul jinna wal insane illa liya’budu..” – perhambaan kepada allah dengan terdirinya syariat Islam bagi memayungi dan mendominasikan umat dan negara.Negara adalah wasilah bukan ghoyah.Uthman b. Affan menyatakan : “ apa yang tidak dapat dipertahankan dengan Quran , dipertahankan dengan sultan (pemerintahan & kekuasaan).Ketika ini kita dapati dakwah mula berbicara kepada dunia sebagaimana pernah Rasulullah s.a.w berbicara kepada Herecules “ aslim taslam” (islamlah kamu pasti kamu selamat).Dengan kekuatan dan kestabilan negara akan membawa kepada fasa pembinaan peradaban (civilization), melahirkan tokoh-tokoh, negarawan dan sumbangan dakwah kepada dunia.

Apabila kita mengkaji pemikiran Imam Hasan al-Bana tentang manhaj perubahan beliau, kita dapati beliau telah memperincikan maratib amal (peringkat amal ) di dalam risalah Taalim yang boleh saya simpulkan seperti berikut :

Paksi organisasi
Membaiki individu
Membentuk keluarga


Paksi masyarakat
Membimbing masyarakat


Paksi Institusi
Memulih kerajaan


Paksi negara
Mengembalikan khilafah
Mencapai tampuk kepemimpinan
Kuasa dunia ( ustaziyah)

Wednesday, July 7, 2010

Apa ada pada sebuah perjalanan....

Petang semalam saya berada di dalam perbualan dua orang rakan sekerja. Yang seorang menasihatkan yang seorang lagi supaya menjaga diri kerana akan menjalankan walimatulurusnya tidak lama lagi. Yang dinasihati bertanya kepada saya mengapa orang selalu cakap begitu pada orang yang akan berkahwin. Sebenarnya banyak kebiasaan orang tua-tua dahulu memberi nasihat tidak disertakan dengan alasan dan ketika itu orang yang diberi nasihat pula biasanya tidak bertanya lebih, tetapi menurut sahaja apa yang dinasihatkan. Kalau dikaji semula sebenarnya banyak juga dari nasihat itu ada kaitan dengan apa yang disunahkan kepada kita cuma ianya disampaikan dalam suasana dan budaya kita. Sebaliknya orang sekarang banyak bertanya banyak menyoal.
Walau bagaimanapun kalau budaya dan adat yang selaras dengan tuntutan sunah dan Al-Quran, tidak mengapa kita meneruskan kerana disitulah wujudnya kepelbagaian di antara kelompok manusia di muka bumi ini.
Sebenarnya bukan dalam urusan perkahwinan sahaja kita patut dinasihatkan supaya menjaga diri; apa-apa sahaja urusan kita perlu menjaga diri secara pakej. Kita perlu menjaga kesediaan kita dari sudut fizikal, emosi, minda serta jiwa kita supaya sentiasa berada dalam tahap iman yang sakinah agar apa sahaja pekerjaan yang bakal kita lakukan akan menghasilkan sesuatu yang bermanfaat dan mendapat keredhaan Allah. Umpamanya jika kita hendak melakukan sebuah perjalanan, kita perlu bersedia dari segenap sudut meskipun persediaan itu dari sudut perjalanan fizikal yakni bergerak dari satu tempat ke satu tempat namun ianya perlu disertakan dengan elemen spiritual, emosi dan juga minda yang sentiasa dalam tahap maksima dan bersedia.
Jauh berjalan luas pandangan. Begitu yang sering diungkapkan. Walau bagaimanapun pandangan tidak akan menjadi luas sekiranya sebelum melakukan perjalanan kita tidak bersedia sama ada fizikal, mental, emosi dan spiritual. Ke empat-empat komponen memerlukan persediaan yang sangat rapi supaya hasil perjalanan itu dapat meluaskan sudut pandang kita.
Pertama kita harus faham apa matlamat perjalanan kita. Kedua kita harus dapat membayangkan jalan-jalan yang perlu dilalui, supaya tidak terlambat atau tersesat diperjalanan, ketiga apa bekalan untuk dibawa ketika diperjalanan. Keempat target waktu untuk kita sampai di sana dan yang kelima apa aktiviti yang kita hendak lakukan semasa telah sampai ke destinasi.
Begitulah juga dengan perkahwinan tadi, perlu bersedia dari segenap sudut agar mencapai matlamat yang dihajati.
Jadi berhati-hatilah dalam setiap pekerjaan walau apa sekalipun pekerjaan yang hendak kita lakukan dan tahu apa matlamat yang hendak dicapai. Semoga Allah sentiasa memberikan petunjuk yang benar dalam apa jua pekerjaan yang kita lakukan, insyaAllah...Amin.

Friday, July 2, 2010

Pada Allah Mintalah...

Pada Allah, mintalah walau seluas langit dan bumi. Pada Allah mohonlah walau sedalam lautan. Pada Allah rayulah walau dunia dan akhirat seisinya. Khabarkan walau yang ingin diganti itu seutas tali kasut yang telah putus
Allah Maha Agung, Maha Kaya, Maha Pemurah, Maha Mendengar, Maha Hidup, Maha Mengasihani, Maha Penyayang dan Maha segala-galanya. Ya Allah, sesungguhnya kami mohon kepadaMu hal-hal yang dapat menentukan rahmat-Mu dan menguatkan pengampunan-Mu, memperoleh segala kebaikan, menyelamatklan dari kejahatan, memperoleh syurga dan selamat dari api neraka. Ya Allah sesungguhnya Engkau mendengar ucapanku, melihat tempat tinggalku, mengetahui lahir dan batinku, dan tidak satu urusanpun dari urusanku yang tersembunyi oleh-Mu. dan aku adalah hamba-Mu yang sengsara dan memerlukan, hamba yang meminta pertolongan dan yang mohon bantuan, hamba yang penakut, yang minta dikasihani yang mengakui dan menyatakan semua dosa-dosanya kepada-Mu seperti doanya orang berdosa yang amat hina. Aku mohon kepada-Mu, seperti orang penakut lagi pula buta, juga seperti berdoanya orang yang menundukkan jiwanya, merendahkan raganya dan wajah serta hidungnya kepada-Mu. Perkenankan permintaan dan doaku ya ALLAH.

Thursday, July 1, 2010

The Man of My Dream...

http://www.momentville.com/mahligaidakwah/special_words

The man of my dreams
Is the man of Faith and Piety.
Who has the heart wrapped with Taqwa
Who has the soul that concerns about Islam
Who is always thirsty to seek knowledge
Who is wholehearted to fulfill only Allah’s Pleasures.

The man of my dreams
Is the man of Responsibility.
Who is overcome by the Solah
Who never fears to control his Nafs
Who never avoids sharing God’s bounties
Who is always steadfast in Allah’s Path.

The man of my dreams
Is the one who preserves his speech.
Who is never afraid to speak the truth
Who never boasts with the knowledge he gained
Who never brags with wealth he owns
Who always helps others for he is Loving

The man of my dreams
Is always ready to be the Imam
Who lives within the twin foundations -
Al-Quran and As-Sunnah
Who takes Rasulullah s.a.w as the role model
Who is willing to talk and is open to discussions


The man of my dreams
Is the man of Value and Love
Who respects his Mother
Who is dear to his parents, family and relatives
Who will guide his wife to understand and practice Islam
Who will educate his children with the teachings of Islam

The man of my dreams
Is the man of modesty
Who will follow the pillars of familyhood
Who has many friends and no enemies
Who lives a moderate life and is always grateful
Because to him this world is his temporary home.

The man of my dreams
Is never wasting his Time
Every second of his life is utilized for Islam
His eyes will only tire of Reading
His voice only fades of Quranic recitation
His deep sleep is enlightened by Iman
He wakes up fully recharged
For tomorrow is another day of maturity.

The man of my dreams
Remembers that Death is around the corner
To him this life is the harvest field of Al-Akhirah
Where the fruits must be protected by Zikr
Where the plants must be fertilized with Amal
So that they blossom beautifully.

The man of my dreams
Is a man of confidence and principle
Who is not influenced by any worldly leisures
Who is aware that his journey is still long
Because Al-Akhirah and Jannah are his aims
Where his dream house is built
There; he will bring me – hand in hand.
He is the Man of My Dreams.

By: Ummu Salamah

Hidup Ini Pada Memberi....

Hidup ini pada memberi. Jika hidup ini pada meminta kelak nanti kita akan meminta-minta, kita akan jadi tension, stress, kelam kabut dan kalau tak tahan boleh jadi gila sebab kalau orang tak bagi pada apa yang kita minta lalu jiwa kita akan meronta-ronta. Biar sahaja kita jadikan kehidupan ini pada memberi. Jika kita ada sedikit, berilah sedikit, jika kita ada banyak berilah banyak, seadanya dan seikhlasnya. Tiada siapa yang boleh mempertikaikan kita kalau kita pemurah, suka memberi, suka menghadiah malah orang akan suka, Allah juga akan cinta pada kita kalau kita ikhlas pada memberinya kita. Memberi juga merupakan terapi kehidupan yang paling berkesan. Pada memberi kita akan menjadi mulia, pada memberi kita akan jadi sihat, pada memberi kita akan ramai teman dan sahabat, pada memberi kita akan sentiasa riang dan gembira. Jadi, pilihlah kehidupan ini pada memberi dan usahlah ditanam di dalam jiwa kehidupan ini pada menerima kerana apabila kita menjadi penerima kita akan sentiasa menunggu-nunggu, kita kan sentiasa meminta-minta, kita akan sentiasa mengata-ngata, kita akan sentiasa mengharap, kita akan sentiasa terteka-teka, yang paling dahsyat kita akan sentiasa menghukum orang lain kerana tidak menunaikan hak mereka kepada kita. Biarlah kita sentiasa pada memberi, kalau tiada harta yang berjutapun kita tidak hampa kerana memberi itu pilihan kita, apa yang ada sahaja. Hatta kalau yang adapun hanyalah sekelumit cinta, tiada siapa yang boleh menghalang kita untuk memberinya kerana yang kita beri itu adalah kepunyaan kita, janganlah bersedih, biar sahaja pemberian kita itu dinilai Allah pada keikhlasan kita, insyaAllah.