Saturday, September 19, 2009

Tips Nabawi Mudik Balik Kampung

Ramadhan sudah berada di penghujung, eidul fitri bakal menjelang. Trend dan budaya masyarakat Malaysia yang unik ialah balik kampung untuk meraikannya bersama sanak saudara di kampung. Bila sebut balik kampung semua orang teruja sama ada kanak-kanak, remaja mahupun orang dewasa-itulah keseronokan yang dinanti-nantikan. Walau bagaimanapun sebagai mukmin sejati pasti kita mahukan perjalanan balik kampung dan meraikan eidul fitri di kampung ini menjadi ibadah dan mendapat keredhaan Allah, insyaAllah.

Di sini dikemukankan beberapa panduan dari panel Forum Al Muqorrobin-Akrab dengan Tuhan dan rapat sesama manusia yang ke udara malam Jumaat di Pahang FM. Ustaz Alaudin memberikan beberapa panduan berikut:

1- Sebaiknya memulakan perjalanan ialah pada hari khamis kerana sunnah Rasulullah semasa keluar untuk perang tabuk ialah pada hari Khamis.

2- Bertolaklah diawal pagi - Rasulullah membacakan doa memohon keselamatan bagi sesiapa yang berpergian waktu pagi.

3- Hendaklah melakukan perjalanan beramai-ramai kerana dikhuatiri berlaku sebarang masalah di dalam perjalanan.

4- Kenderaan hendaklah berada di dalam keadaan yang baik.

5- Senantiasa memanjatkan doa sebelum, semasa dan sesudah melakukan perjalanan untuk keselamatan di dalam perjalanan.

6- Sekiranya kita melalui perjalanan yang menaiki bukit bacalah banyak-banyak kalimah Allahuakbar dan sekiranya menuruni bukit pula bacalah Subhanallah sebanyak-banyaknya.

7- Antara doa yang makbul ialah doa orang yang bermusafir, maka hendaklah perbanyakkan berdoa kepada Allah semasa di dalam perjalanan.

8- Apabila terpaksa singgah di kawasan yang berada di dalam perjalanan maka bacalah "Auzubikalimatillahitammahti min syarima khalaq" bagi mengelakkan sebarang kejahatan yang ada di tempt tersebut.

SEMOGA KITA SEMUA SELAMAT DI DALAM PERJALANAN DAN SELAMAT SAMPAI KE DESTINASI YANG DITUJU. BARIKILLAHUMMALANA FI SYAHRIROMADHANI (YA ALLAH BERKATILAH KAMI DI BULAN RAMADHAN INI...AMIN)