Thursday, December 9, 2010

Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck

Gambar kapal di sebelah ini bukanlah gambar Kapal Van Der Wijck. Ia adalah gambar kapal construction di Tambak Johor yang sedang menjalankan aktivitinya di sana dan gambar ini saya ambil semasa saya menginap di M-Suite berhadapan dengan Tambak Johor.
Entri kali ini saya cuma memetik beberapa perenggan dari novel Pak Hamka Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck untuk ketenangan jiwa dan minda saya sendiri dan sekiranya ada pembaca yang sudi berkongsi, apa salahnya. Buku yang mengupas tentang persoalan cinta yang dianugerahkan Allah kepada makhluk-Nya.
....."Kalau ada kepercayaanmu demikian. Maka Tuhan tidaklah menyia-nyiakan engkau. Sembahlah Dia dengan khusyuk, ingat dia sewaktu kita senang, supaya Dia ingat pula kepada kita di waktu kita sengsara. Dialah yang akan membimbing tanganmu. Dialah yang akan menunjukkan haluan hidup kepadamu. Dialah yang akan menerangi jalan yang gelap, jangan takut menghadapi cinta. Ketahuilah Allah yang menjadikan matahari dan memberinya cahaya. Allah yang menjadikan bunga dan memberinya wangi. Allah yang menjadikan tubuh dan memberinya nyawa. Allah yang menjadikan mata dan memberinya penglihatan. Maka Allah pula yang menjadikan hati dan memberikannya cinta. Jika hati kau diberi-Nya nikmat pula dengan cinta sebagaimana hatiku, marilah kita pelihara nikmat itu sebaik-baiknya, kita jaga dan kita pupuk, kita pelihara supaya jangan dicabut Tuhan kembali. Cinta adalah iradat Tuhan, dikirimkan-Nya ke dunia supaya tumbuh. Kalau dia terletak di atas tanah yang gersang dan tandus, tumbuhnya akan menyiksa orang lain. Kalau dia datang kepada hati yang keruh dan kepada budi yang rendah, dia akan membawa kerusakan. tetapi jika ia hinggap kepada hati yang suci, dia akan mewariskan kemuliaan, keikhlasan dan taat kepada Ilahi"
Memulakan pembacaan di PH dan menamatkanya di BJ ( 1- 3 Muharram 1432)