Friday, July 15, 2011

Ibrahim (Ayat 25-27)



Pagi tadi saya baca Al-Quran dan baca terjemahannya juga. Maka benarlah Al- Quran itu penawar. Penawar kepada hati saya sendiri yang kadang-kadang kuat kadang-kadang lemah.

"Tidakkah kamu memperhatikan bagaimana Allah telah membuat perumpamaan kalimat yang baik, seperti pohon yang baik, akarnya kuat dan (cabangnya) menjulang ke langit, pohon itu menghasilkan buahnya pada setiap waktu dengan seizin Tuhannya. Dan Allah membuat perumpamaan itu untuk manusia agar mereka selalu ingat. Dan perumpamaan kalimat yang buruk seperti pohon yang buruk, yang telah dicabut akar-akarnya dari permukaan bumi; tidak dapat tetap (tegak) sedikitpun. Allah meneguhkan (iman) orang-orang yang beriman dengan ucapan teguh (dalam kehidupan) di dunia dan di akhirat; dan Allah menyesatkan orang-orang yang zalim dan Allah berbuat apa yang Dia kehendaki"

Kemudian ayat ini disambung lagi dengan pertanyaan daripada Allah kepada manusia sama ada kita telah mengambil iktibar dari kekuasaan Allah itu.

Rupanya walaupun pokok itu sudah buruk dan akarnya telah mati, nampak tidak berguna pada mata kasar tetapi sebenarnya ada kebaikan di situ kerana ia dijadikan oleh Allah untuk diambil sebagai pengajaran. Maha suci Allah, Tuhan yang menciptakan langit dan bumi serta segala isinya.

Moga Allah sentiasa beri saya , ahli keluarga saya, sahabat-sahabat saya segala petunjuk dan kesabaran dalam kehidupan ini, amin.