Saturday, August 29, 2009

Pengajaran Dari Musibah Yang Menimpa...


Semalam masuk hari yang ke-tujuh umat Islam menyambut Ramadhan, ini bermakna semalam juga merupakan hari ke-tujuh aku menikmati cuti penggal kedua persekolahan. Aku cuba sebaik mungkin mengatur jadual harianku supaya aku boleh menyiapkan semua tugas apabila menjelangnya persekolahan minggu hadapan iaitu pada 1 September 2009. Maklumlah banyak perkara yang perlu aku selesaikan; menduduki peperiksaan PTK, tutoring, menyiapkan semakan trial paper PMR, duty di sekolah as partly of the administrators, menyiapkan tesis PHD ku, menziarahi bapa dan keluargaku, servis kenderaan, menyelesaikan urusan pembayaran bil-bil dan apa yang lebih penting dalam kesibukan itu aku ingin menghayati Ramadhan ini sebaik mungkin dan biarlah segala kesibukan yang aku lalui itu diterima oleh Allah sebagai ibadah dan aku diredhaiNya. Bukan selalu aku boleh mendapatkan pakej Ramadhan beserta pakej percutian begini. Walau bagaimanapun di antara aktiviti yang penting juga ialah menemui supervisorku diuniversiti. Perjumpaan beserta perjalanan tentu sahaja memakan masa sehari. Kalau hari biasa sukar untuk aku mendapatkan kesempatan ini. Maka ku rancang sebaik mungkin jadual cuti ini. PTK sudah, tutoring sudah, duty sudah, ziarah sudah, servis kenderaan sudah, semakanpun hampir selesai dan aku menetapkan Jumaat adalah untuk aku ke universiti. Selesai terawih aku menyiapkan segala keperluan untuk menemui supervisor, aku memang tidak suka berjumpa supervisor dalam keadaan tangan kosong, segalanya perlu dirapikan. Selain dari dokumen belajar aku masukkan juga purse, handphone dan camera digital ke dalam briefcase kerana aku selesa nampak simple sebagai seorang student. Tiga barang tersebut adalah barang yang memang biasa ada di dalam handbag aku.
Pukul 7.15 aku bersedia dengan memanaskan enjin kereta dan pukul 7.30 aku sudah bersedia untuk bergerak. Waktu di luar sunyi sepi ditambah dengan hujan rahmat yang turun. Aku masuk ke dalam kereta dan mengundurkan kereta, memberhentikan kereta semuat jarak boleh menutup pagar dan semasa turun dari kereta aku sudah memastikan tiada kenderaan lain yang akan lalu di situ kerana aku sedikit menghalang perjalanan orang. Akupun keluar kereta dengan memakai topi kebun yang purposely aku letak dalam kereta untuk elakkan basah hujan, untuk menutup dan mengunci pagar. Dan waktu itulah aku ternampak 2 orang lelaki yang bermotorsikal lalu di belakang keretaku dan terus ke hadapan dan dalam 10 meter mereka berpatah semula. Akupun setelah selesai mengunci pagar bersedia semula memasuki kereta untuk bergerak ke destinasi. Duduk sahaja aku di dalam kereta aku terdengar orang membuka pintu kereta sebelah seat penumpang...tahulah aku ada orang cuba untuk merampas briefcase aku...aku bergelut mendapatkannya tetapi gagal....larilah penyamun itu berserta iman yang telah tercabut dari hatinya...malang sungguh mereka kerana mengejar harta dunia dengan membuang iman...nauzubillahiminzalik.
Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Tidak akan berzina seorang pelacur semasa berzina jika dia beriman, dan tidak akan minum khamar (arak) ketika meminumnya jika beriman dan tidak akan mencuri seorang pencuri jika dia beriman" (Riwayat Bukhari & Muslim)
Dengan kejadian tersebut aku membatalkan perjalananku untuk berjumpa supervisor sebaliknya aktiviti aku bertukar kepada menemui polis, menemui pegawai pendaftaran, jurugambar, pegawai JPJ dan pegawai bank. Membuat panggilan dan menerima panggilan telefon.
Kejadian tersebut memberi aku terlalu banyak pengajaran walau bagaimanapun....aku redha cara Allah mendidik aku dibulan ramadhan ini.
Antara pengajarannya ialah:
(i) Perlu berhati-hati walaupun di tempat yang kita anggap selamat;
(ii) Berhati-hati dan mengelak lebih baik dari mengubati
(iii) Jangan panik walau dalam apa jua keadaan
(iv) Pantas menyelesaikan masalah
(v) Tahu menyelesaikan masalah
(vi) Jangan lupa berdoa di atas tiket orang yang dizalimi
(vii) Orang yang dizalimi, doanya makbul
(viii) Semak juga diri sendiri, mungkin kejadian ini sebagai kifarah dosa kita dan ambil peluang merasa berdosa dan bertaubat kerana Allah sangat suka dan sayang kepada orang yang bertaubat
(ix) Sedari/perihatin kepada orang yang simpati dengan kita dan hargai orang yang sanggup membantu kita
(x) Bersyukur kepada Allah kerana menurunkan musibah kerana sebenarnya Allah hendak mendidik kita.
Walau bagaimanapun banyak juga komen yang mengatakan kenapa aku tidak mengejar penyamun tersebut dengan kereta...I am nobody to revenge. The two snatchers have done a lot of sins and among them are:
(i) They were stealing
(ii) They were preventing someone from knowledge seeking
activities
(iii) Misuse the physical strength given by Allah
(iv) Cowardly fought with weak people
(v ) Did bad deeds on the most blessed day of Friday
(vi) Did bad deeds in the most blessed month of Ramadhan
So with all their sins, it is not me to revenge, let Allah punish them in which Allah punishment is much more severe... Amin.
I just pray to Allah to bless me with a very high quality faithful life as a muslim and to them I pray to Allah to transform thier hearts to return all my things and do repentence and become good believers and do no harm to other people... O Allah please do not let them survive on this earth by putting difficulties on others...Amin.
Alhamdulillah, my prayer recited throughout my terawih prayer has been answered...after coming back from surau there were kind and beautiful hearted people came to my house to return some of my things threw by the unscrupulous snatchers at the roadside. Thank you Allah, You have answered my prayer, a prayer by a victim is promised to be highly regarded...thank you Allah. I pray to get back all my things. Amin.
Dikesempatan ini aku ingin mengucapkan SELAMAT MENGHAYATI RAMADHAN kepada semua umat Islam terutamanya mereka yang sempat singgah di blog yang tidak seberapa ini, semoga kita semua dirahmati Allah dan mendapat keberkatan dariNya di bulan Ramadhan ini, Amin.