Sunday, June 6, 2010

Menulislah walaupun sedikit...

Semasa saya menonton siaran langsung menyambut kepulangan sukarelawan misi flotilla pagi tadi di TV3 yang saya rasa paling menarik dan menyentuh perasaan saya ialah apabila Puan Mazlinah isteri kepada Tuan Haji Azman (ketua misi pelayaran ke Gaza) menerangkan berkenaan persoalan yang ditimbulkan oleh anak mereka iaitu mengapa ayah mereka pulang sedangkan barangan belum dapat diserahkan lagi kepada penduduk Palestine. Saya tersentuh dengan kesan tarbiyyah yang diterima oleh anak beliau sehingga anak-anak ini boleh mempunyai pemikiran yang berbeza terhadap Islam dan jihad.
Saya sendiri pernah berhadapan dengan pemikiran yang sebaliknya dari golongan yang tidak memahami walaupun senioriti dari segi umur jauh lebih tua tetapi pemikiran jauh lebih muda. Semoga Allah beri saya kekuatan supaya dapat memahamkan mereka yang masih lagi belum memahami apa erti perkara yang berlaku sekarang dengan iman yang kita miliki, Amin...