Sunday, June 13, 2010

Nikmat Waktu Lapang...

Walaupun gambar yang di letakkan di sebelah ini ialah gambar Mavi Marmara (Blue Marmara) tetapi entri kali ini tidak secara langsung mengulas isu Palestine. Isu yang hendak saya sentuh ialah nikmatnya bila Allah beri kelapangan masa. Bayangkan kalau waktu bekerja saya biasanya keluar rumah pukul 6.30 pagi dan pulang semula lebih kurang pukul 5.00 petang dan setelah mengurus diri dan menyelesaikan pakej ibadah solat isya' dan apabila sahaja saya hendak memegang buku untuk di baca, mata akan terasa berat yang memberi isyarat bahawa badan saya penat dan perlu berihat maka berlakulah dimana... sebuah buku hanya boleh dihabiskan membacanya paling singkat adalah dalam masa sebulan, dahsyat betul apabila budaya iqra' tidak dapat dihayati kerana kesibukan menguruskan pekerjaan, tetapi itulah realitinya pada hari ini. Saya bekerja di bawah bumbung pendidikan, pendidikan biasanya amat sinonim dengan budaya iqra' namun entah di mana silapnya budaya ini seolah-olah sangat asing bagi seorang pendidik seperti saya. Alhamdulillah, saya berasa sangat bersyukur pada cuti kali ini saya dapat menghabiskan bacaan sebuah buku hanya dalam masa sehari. Buku boleh menambah kesedaran saya tentang pelbagai isu, buku juga boleh buat saya menangis, buku juga boleh buat saya berfikir, buku boleh menerangkan saya tentang budaya, sejarah, sains, teknologi dan sebagainya. Tapi semua perkara itu saya tidak memperolehinya sewaktu saya dibelenggu kesibukan, saya terasa sangat rugi...rugi yang amat sangat kerana tidak membaca. Moga Allah sentiasa mengurniakan saya ruang waktu untuk membaca, insyaAllah, Amin.