Thursday, November 11, 2010

Empat Golongan...

Saya mengingat kesekian kalinya apa yang disebut oleh pensyarah management saya puluhan atau belasan tahun yang lalu...management is an art of getting things done through people. To acquire that art is not an easy job. Baru beberapa hari saya diberikan tanggungjawab banyak perkara juga saya telah belajar tentang management. Yang paling utama saya nak sentuh dari definisi itu ialah "........people" Pengurusan sangat berkait dengan manusia. Seni menyuruh orang buat kerja...bagaimana? Mungkin kalau seni buat batik boleh dipelajari dalam masa sehari paling singkat kerana kain, cat, bahan chanting itu tidak akan berkata apa-apa bila kita mencalitkan atau dicalitkan warna di situ tetapi seni menyuruh manusia membuat kerja bukan satu perkara yang mudah untuk dipelajari kalau tidak disertakan dengan minat yang mendalam tentangnya. Sebagai pengurus kita terlebih dahulu perlu mengenalpasti siapa yang kita urus. Secara umum dan kebiasaannya terdapat 4 golongan manusia pekerja yang sedang berada di dalam organisasi. Mereka adalah golongan:
(1) Kerja sedikit-cakap banyak (30 %)
Ciri-ciri:
Tiada atau kurang ilmu/ego/malas/tak nampak silap sendiri/nampak silap orang lain/memilih pekerjaan kerana tiada pilihan lain
(2) Kerja sedikit-cakap sedikit (20 %)
Ciri-ciri:
Tiada atau Kurang Ilmu/Sedar Diri/Ada Keinginan Membuat Kerja/Mengakui Kesilapan Sendiri dan Boleh Bertolak-Ansur dengan Kelemahan Orang Lain/Mempunyai Minat Yang Sedikit Terhadap Pekerjaannya
(3) Kerja Banyak-Cakap Banyak (40 %)
Ciri-ciri:
Berilmu/Ego/Nampak Silap Orang Lain/Tidak Nampak Silap Sendiri/Pekerjaan Pilihan
(4) Kerja banyak- cakap sedikit (10 %)
Ciri-ciri:
Berilmu/Rendah Hati/Jelas Matlamat Bekerja/Bermotivasi Tinggi
Yang paling bahaya ialah golongan (1). Kalau bilangan golongan ini bertambah; mereka akan mengkucar-kacirkan organisasi dengan perangai dan sikap mereka yang sentiasa negatif dan cuba mempengaruhi orang lain pula.
Yang perlu diraikan dan boleh dinamakan anak emas organisasi ialah golongan (4). Golongan ini perlu dirai dan disokong. Kerana produktiviti mereka boleh membantu membangunkan organisasi.
Golongan (3) akan banyak mencabar barisan pentadbir dengan kepandaian mereka. Namun pentadbir boleh belajar sesuatu daripada mereka.
Golongan (2) masih mempunyai harapan untuk dibantu terutamanya untuk meng-up grade ilmu pengetahuan mereka.
Setelah golongan ini dikenalpasti, strategi untuk meminta mereka membuat kerja perlu dirangka dengan sebaik mungkin, dari dalam dan juga luar. Dari dalam bermaksud hati-hati mereka perlu dididik. Dari luar pula bermaksud kemahiran bekerja mereka perlu ditingkatkan, kemahiran sokongan seperti soft skill perlu disemai di kalangan mereka dan social skill juga harus wujud demi menwujudkan suasana kerja yang lebih harmoni dan membahagiakan. Wallahualam.