Tuesday, January 4, 2011

A Call From Mr. Hasreen...

Saja tulis kat sini supaya ingat bila Hasreen buat panggilan berkenaan beberapa maklumat. Terima kasih banyak buat En. Hasreen kerana sangat perihatin dan penuh rasa tanggungjawab.
Itulah rasanya lebih senang berbuat baik kepada orang daripada berbuat tak baik kepada orang. Mengapa saya cakap begitu?
Pertama:
Bila kita berbuat baik kepada orang lain, memang Allah dan RasulNya suka kepada kita-ia merupakan sunatullah.
Kedua
Kehidupan kita sendiri rasa tenang dan bahagia sebab tak susah-susah nak fikirkan macamana nak buat tak baik kat orang lain.
Ketiga
Bila buat baik kat orang lain kita tak rugi satu senpun tapi kalau kita buat tak baik kat orang lain banyak perkara yang kita rugi, wang ringgit, tenaga, masa-maklum bila kita asyik memikirkan bagaimana nak buat tak baik, banyak penyakit yang akan datang bila banyak penyakit banyaklah duit yang keluar-berbuat baik sebaliknya adalah merupakan terapi kesihatan kepada kita malah memanjangkan umur dan kehidupan kita bertambah berkat lagi, insyaAllah.
Keempat
Bila kita buat baik orang juga akan suka dan sayang kat kita..itu fitrah manusia, jadi mengapa melanggar fitrah itu. Malaikatpun suka, bila dia suka dia akan catat yang baik-baik sahaja buat kita.
Banyak lagi kebaikan yang kita akan dapat, ini hanya beberapa kebaikan yang saya catatkan. Saya menyeru diri saya dan semua manusia supaya berbuat baik dan jauhkan kemungkaran supaya Allah redha dan sayangkan kita. Kalau kita tak dapat redha Allah, susah kita dunia dan akhirat, nauzubillahiminzalik.