Wednesday, November 4, 2009

Nasi Lemak Daun Pisang...

(Gambar pokok pisang yang diambil semasa aktiviti rehlah di Tasik Proton City-Jantungnya berwarna pink)
Pagi tadi semasa makan nasi lemak berbungkus daun pisang saya teringat masa saya di sekolah rendah dulu, mak selalu bekalkan nasi putih sambal ikan bilis cili padi dalam daun pisang untuk saya makan semasa waktu rihat. Keenakkannya terasa sehingga kehari ini dan aroma daun pisang juga terbau hingga ke hari ini. Walaupun saya makan nasi lemak dalam daun pisang juga pagi tadi di kantin tapi keenakkan serta baunya tidak sama dengan masakan emak, walaupun cuma nasi putih tetapi lebih sedap dari segala nasi, mungkin berkat air tangan seorang ibu....ingatan itu membuatkan saya sebak mengenangkan kasih emak yang tidak ada galang gantinya, semoga roh emak di tempatkan bersama golongan orang-orang yang soleh...Ameen.


Ayah pula akan beri sedikit duit belanja sekolah. Masa darjah satu belanja saya 15 sen, bila naik darjah dua belanja naik 5 sen. tapi tak setiap tahun naik. Seingat saya bila darjah 6 belanja saya naik jadi 25 sen. Saya ingat lagi dulu saya ada tabung ayam untuk simpan sebahagian duit belanja yang tak habis. Mak juga ada bukakan akaun simpanan saya di pejabat pos. Bukan banyakpun sekali menyimpan tetapi sikap menabung itu yang amat saya hargai yang diajar oleh mak. Saya ingat lagi salah satu cara mengumpul duit ialah dengan cara memenuhkan stem pada sekeping kad. Kalau tak silap bila penuh kad itu jumlah simpanan ialah $2.00. Bila penuh saya bawa kad tersebut ke pejabat pos dan kerani pejabat pos akan copkan ke dalam buku simpanan saya. Mak, walaupun cuma sekolah dewasa tapi bijak mendidik anak-anaknya mengurus dan menabung. Bila saya masuk sekolah asrama semasa Tingkatan Satu, adalah sedikit duit simpanan selain dari duit biasiswa kecil persekutuan yang saya dapat. Seronoknya beremosi mengenangkan waktu saya kecil-kecil dulu....