Sunday, March 14, 2010

Hubungan Istikharah dengan Tauhid

Di dalam istikharah terkandung makna ketauhidan yang sangat agung. Dalam istikharah Rasulullah mengajar kita agar memutuskan perkara dengan selalu mengadu kepada Allah, bersungguh-sungguh memohon kepadaNya, berharap agar dengan ilmuNya Allah memberi kita hidayah kepada kebaikan dan kelurusan perkara tadi, dan dengan kehendakNya menjauhkan kita dari keburukan dan kesesatan.

Cara yang diajarkan oleh rasulullah ialah Istikharah dimulakan dengan solat supaya kita boleh berbicara dengan Allah dengan menyatakan bahawa hanya Allah yang berkuasa di atas segala sesuatu dan kita tidak mempunyai daya maupun kekuatan apa-apa. Oleh itu meminta apa yang terbaik untuk kita. Nyatakan rasa kehambaan kita sepenuhnya dan kita memohon sesuatu yang terbaik kepadaNya dengan ketinggian ilmu yang dimilikiNya. Inilah bentuk ketauhidan yang berhubungkait dengan istikharah.

Membiasakan diri beristikharah dapat mendidik jiwa kita untuk yakin bahawa hanya Allah yang akan memberi kepada orang yang meminta kepadaNya, yang akan menjawab orang-orang yang menyeruNya, memberi pertolongan kepada orang yang meminta kepadaNya, memberi perlindungan kepada orang-orang yang meminta perlindungan kepadaNya.

Tidak ada seberat biji sawipun yang terdapat di bumi mahupun di langit, yang lebih kecil maupun yang lebih besar daripada itu melainkan telah tertulis di dalam kitab Lauh Mahfuz.

Bersambung...