Monday, March 1, 2010

Rehlah (2): Kalumpang Resort

Adik Nor Izwah dari UM.

Ukhuwah di atas ikatan iman tidak terkesan dengan waktu ataupun suasana. Walaupun taaruf dalam waktu yang singkat dan dalam suasana apapun ianya tetap menghasilkan ikatan persudaraan yang sejati.
Ukhuwah adalah roh yang dihidupkan oleh Allah dalam hati orang-orang beriman apabila ia kehendaki agar mereka dekat dan bersatu. Rahsia-rahsia ini lahir daripada hati-hati mereka bila diizinkan Allah seperti firman Allah yang bermaksud dalam surah Al-Anfal:63:
“Dan (Dialah) yang menyatu-padukan di antara hati mereka (yang beriman itu). Kalaulah engkau belanjakan segala (harta benda) yang ada di bumi, nescaya engkau tidak dapat juga menyatu-padukan di antara hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatu-padukan di antara (hati) mereka. Sesungguhnya Dia Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.”
Ukhuwah merupakan nikmat suci yang menyinari hati yang diredhai Allah dan diiringi dengan keimanan. Nikmat ini akan kita rasai jika kita benar bersahabat secara ikhlas dan dilandasi dengan keimanan.
Perasaan ini tidak boleh nak gambar dengan kata-kata, cuma orang biasa merasai akan tahu nikmatnya. Walaupun kita berjumpa pertama kali, tidak memerlukan pengenalan atau pendahuluan kerana jiwa dan hati, dalam beberapa saat sahaja boleh dipenuhi dengan perasaan ukhuwah. Jaringan rahsia ini seakan-akan menguasai hati orang mukmin yang tidak pernah berkenalan sebelumnya, ikatan ukhuwah fillah ini amat hebat, ia amat memberi kesan yang mendalam.