Sunday, March 28, 2010

Sahabatku Buku...(1)

Alhamdulillah Allah telah permudahkan urusan saya dan adik-adik tersayang fillah (Ijlal, Ijmal dan Humaira') ke PWTC untuk meraikan pesta yang diadakan setahun sekali iaitulah PESTA BUKU. Kami bertolak dari Tanjung Malim dalam lebih kurang pukul 10.30 pagi. Semasa memulakan perjalanan saya memberi klu kepada diri saya dan juga adik-adik dengan pertanyaan sama ada masing-masing sudah mempunyai perancangan atau belum apakah buku-buku yang hendak dibeli? Pertanyaan saya adalah bertujuan mengatur masa dengan sebaik mungkin dan dapat mengelakkan kesesakan semasa di sana. Alhamdulillah masing-masing telah bersedia. Dalam perjalanan kami bertukar-tukar idea dan pendapat dan kadang-kala masing-masing mendiamkan diri, mungkin berfikir ataupun menikmati keindahan highway.
Dalam jam 11.20 pagi kami sampai di perkarangan PWTC. Kenderaan agak banyak menunggu untuk parking di Hentian Putra. Saya meminta adik-adik itu berdoa supaya Allah permudahkan kami mendapat tempat parking. Alhamdulillah, segalanya Allah permudahkan. Setelah parking di Level 1A kami melalui terowong ke PWTC. Seperti dijangka memang pengunjung terlalu ramai. Walaupun hanya 2 jam berada di sana, saya puas hati kerana semua buku-buku yang saya rancang dapat saya beli, Alhamdulillah.

Buku Syamail Muhammad S.A.W adalah salah satu karya terbaik mengenai keperibadian dan akhlak Rasulullah s.a.w di tulis oleh Imam al-Tirmizi. Karya ini singkat namun lengkap sehingga setiap orang yang membacanya seakan-akan menyaksikan langsung keindahan dan keagungan peribadi Rasulullah yang Mulia." (Syeikh al_Qari dalam Jam'ul-wasa'il)