Tuesday, November 4, 2008

Kawan-kawan janganlah ajak aku ke jalan "belok-belok"

Semasa ustazah mengajar sebuah kelas yang nakal tentang makna surah Al-fatihah aku berada tidak jauh dari mereka...aku turut sama menumpang belajar. Apabila sampai kepada ayat yang ke-6, ustazah bertanya mereka...apa maksud ayat tersebut...maksud sebenar ialah "Tunjukilah kami jalan yang lurus" tapi ada pelajar yang terkenal nakalnya menjawab...tunjukkan kami jalan yang lurus jangan jalan yang belok-belok...walaupun jawapannya tidak tepat dari sudut lughatul arabiahnya tapi aku harap pelajar ini benar-benar faham tentang maksud jalan yang lurus dan bukan yang belok-belok itu...bukan sekadar melawak begitu...

Rupanya semalam menuntut ilmu hari ini aku diuji secara praktikalnya...tut...tut...mesej dari handphone aku berbunyi seawal pagi..."kak...tolong punch untuk saya, saya lambatlah hari ini..." Aku ada beberapa orang kawan yang suka ajak aku jalan belok-belok...sedangkan aku sendiri bila terpaksa terlambat aku akan biarkan sahaja punch card aku dicatat dengan dakwat merah...kawan-kawan dengarlah rintihanku...janganlah ajak aku ke jalan belok-belok...lihatlah kepada keberkatan rezeki yang akan kita terima itu, biarlah punch card kita terpalit warna merah janganlah kita memalitkan warna hitam di dalam hati kita...aku sayang pada kalian semua dan sayang aku tulus dan ikhlas...bukan kasih sayang yang superficial yang belok-belok...

No comments: