Thursday, September 25, 2008

Tinggallah Aku Bersama Beban Rindu Yang Tak Tertanggung...Ramadhan Yang Berlalu

Gambar ini diambil semasa majlis berbuka puasa sempena solat hajat untuk pelajar-pelajar yang akan menduduki PMR dan SPM tidak berapa lama lagi...Semoga mendapat puasa yang berkat dan kejayaan yang cemerlang di dalam peperiksaan, Ameen.

Sila baca seterusnya...

Sedar atau tidak, tinggal beberapa hari lagi Ramadhan kan meninggalkan kita. Apa perasaan kita dan bagaimana perjalanan Ramadhan kita pada kali ini, lebih baik dari tahun-tahun yang lepas atau semakin merudum prestasinya?Mari kita meninjau beberapa klasifikasi Muslim di sepanjang bulan ini:

Pertama, orang yang menanti kehadiran Ramadhan dengan suka cita, bekerja keras menyempurnakan ibadah-ibadah wajib dan sunah dengan meneladani Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam (SAW).

Kedua, orang yang memasuki bulan Ramadhan dan keluar darinya dengan tanpa perubahan dan tidak bertambah darinya kebajikan apa pun.

Ketiga, orang yang tidak mengenal Allah kecuali pada bulan ini. Ia dengan khusyu melakukan ibadah dan beramal saleh. Namun bila Ramadhan usai, ia akan kembali kepada ‘habitat’-nya semula.

Keempat, orang yang di bulan ini hanya menahan lapar dan dahaga saja, namun tetap melakukan kemaksiatan.


NB: Maaf, meminjam tulisan di atas dari blog: http://usrahkeluarga.blogspot.com/2008/09/muhasabah-di-hujung-ramadhan.html